Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 C2 -90 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 26 besök senaste veckan (136049 totalt) |
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Herregud vad snygg den är! Är det någon form av jacking-kraft som du beskriver när du tycker att den lyfter snarare än sätter sig? Något rollcenter som står knasigt pga någon sänkning eller liknande? Lite allmänt svammel: En god väns storebror (eller vad det nu var för konstellation... minns inte) erbjöd mig att köpa hans mörkblåa 965 Turbo runt 2005 för 410kkr eller 400 jämnt "vid smidig affär". Jag var nyutexad och hade skrapat ihop ungefär 2/3 av pengarna. Övervägde och lösa resten med ett lån, men blev övertalad av föräldrarna "att man lånar inte till nöjesbilar. punkt". Den hann bli såld och jag grämde mig redan några veckor efter. Tänker på den ibland faktiskt. Oavsett om det är C2 eller turbo så har det alltid varit en drömbil! |
||||||||
Det skulle kunna vara något sånt, bilen är ju rejält mycket lägre än original. Original ser ju 964'an högre ut än nya 992 Dakar... Det finns ju givetvis saker som fixar det också, men det blir i slutändan en rejäl slant och lite oklart hur mycket snabbare tider det ger i praktiken... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Bytet av filterlåda och insugsväg gick riktigt enkelt, ett par skruvar och en slangklämma var allt. Kabelsatsen på det nya var anpassad så det var bara att klicka i, dock när jag skulle test starta bilen efteråt så blev svaret enbart ett "klick"....
Ångesten satte in... varför fungerar det inte?!? Samt tankar kring hur mycket besvär det kommer bli att lösa problemet ihop med den tyska firman... Samtidigt så var det som att batteriet var dåligt laddat, men det borde inte ha med batteriet att göra iom att det bara är 6 mån gammalt och Cteken visade 8/8 i hälsa när jag kollade tidigare... Jag kollade Cteken igen... 3/8... Lite lättad av att den nog var batteriet ändå så fick låna ett batteri av Freddo(tack för hjälpen ) och visst så startade bilen... MECA bytte ut det på garanti. Vad är er erfarenhet att ha bilen kopplad till en Cteckladdare, har något av era batterier pajat? Gamla "dörren" som blåser upp och mäter luften: Nya vägen in med LMM: Eftersom det är besiktningstajm så var det dags att slänga på katalysatorn, ett enkelt jobb OM inte lambdan krånglar... Det verkar kvitta hur försiktigt man monterar den eller vad man smörjer med, den krånglar alltid mer eller mindre. Denna gång var det mer, då den vägrade att lossa. Eftersom jag vet detta så har jag en ny på hyllan så det vart att klippa kabeln och ta med röret till skruvstädet och ta fram största rörtången... En besegrad lambda: _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Kanske dum fråga men varför ta bort lambdasonden för besiktning? _________________ Roland Johansson |
||||||||
Jag monterar tillbaka katalysatorn och lambdan sitter på det just det röret. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Då torde väl en extra lambdasond och plugga ur och sedan i kontakt vara smidigare, en standard bosch hittas väl för en röding? _________________ Roland Johansson |
||||||||
Inte riktigt så billigt men visst är det en god idé. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Idag fortsatte vårfixet med ett oljebyte. Jag antog att jag hade filter på hyllan vilket visade sig vara ett felaktigt antagande... så det fick bli en tur till Autotjänst Vogel på lunchen.
Oljebyte på en 964 går typ till(så jag gör i alla fall) så att man tömmer tank, tömmer motor, byter filter och sedan fyller man på med 6-7 liter. Efter detta så varmkör man motorn och fyller de 3-4 sista litrarna tills oljenivåmätaren börjar visa lite nivå... efter det var avklarat så testkörde jag lite på gatan utanför garaget. Jag måste säga att jag är positivt överraskad över att motorn går både jämnare och mjukare med nya insuget/LMM. Och den kändes nog piggare(lite svårt att säga så här efter vintern). Nu är det besiktning på onsdag och första maj drar tävlingssäsongen igång. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 C2 -90 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 26 besök senaste veckan (136049 totalt) |