Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon -67 nu med en smula förändringa. BMW M3 Host... | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (37851 totalt) |
Volvo Amazon 1967
MOTOR: Block: B230FT o-ringat oljekylning på kolvar. Kolvar: Venolia 0,30 övardim Från "Parner" Vevstakar Kulpenade H profilstakar från "Parner". Topplock: Volvo 531, bearbetad hos Ulf "Musen" i Åtvidaberg, Flödar duktigt. 390hk vid 1bar. Styrsystem: Vems, Instalerat och mappat på Linköpings Motorsport Tändning: MSD Dis4 Turbo: GT35/40R Spridare: Hi flow Bosch 998 cc låg omiga. Flexslang:3" Dump: Greddy Type S Wastegate: Tial 38mm Iveco Intercooler. Egenbyggt plenum/spridarhållare i samverkan med "Tracherboy" och www.pipe-arts.com Egenbyggt Grenrör i samverkan med www.pipe-arts.com, www.Hackeracing.se TRANSMISON: Växellåda: BMW M3 Dogleg 1:1 på femman. Tryckplatta: Audi Sport, BMW 4-pucks sinter Bakaxel: 1031/Diff/4:10 utväxling. CHASSI: Fälgar: S80 16". Däck: Gata Good Year F1, Bana R däck. Bromsar: V70N fram, 240 bak. Pedalställ: Willwood + Bromsvåg. Racingbelägg. Sellholmsfjädrar. Bilstein Dämpare. Ställbara fyrlinkstag bak med uniballs. INVÄNDIGT: Tidsenlig sportstol. Sportratt. Egenbyggd mätartavla. MPS Dachlogger. HEMSIDOR MED FILMER/BILDER. http://web.comhem.se/~u70417738/ http://www.straffe.nu/old/pelle.html http://www.zatzy.com/vbgarage.php?do=view&id=5046 ETT STORT TACK TILL MINA SPONSORER: Linköpings Motorsport Däckvulkis www.topptrim.se www.hackeracing.se www.pipe-arts.com www.fordonsforadling.se _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Inte för att vara en snokare, men jag blev lite nyfiken och...
...du kan då inte köra med något vidare laddtryck då bilen enligt registret endast har 55 kW. Eller är det bara så att du glömt att nämna den diskreta effektökningen för besiktningsmannen? Har själv funderat på något liknande, men har inte blivit av pga ekonomiska och tidsmässiga aspekter, men du kan väl säga till om du får för dig att sälja bilen billigt. Mvh Mikael P.S. Känner du någon vid namn Jonas (glömt efternamnet) i Gbg som håller på med något liknande? D.S. _________________ Mikael Persson |
||||
Hej Mikael Jo 55 kW tror jag att det kommer överstiga med lite tur Saken är väl den att det är så mycket annat runt omkring som är ombyggt så som bromsar axel väghållning för det är ju med orginal drivlina och chassi som denna effekt är beräknad med, och det är ju igentligen upp till besiktningsmannen att avgöra om det är ok så jag tror att det kommer att gå vägen. och som jag förstår så ska besiktningen bara läsa av motornumret och utgå från vad den levererar i tex kW. vi får hoppas på det bästa, i värsta fall så får jag ha en orginal turbomotor och besikta med Det är ju kalasroligt med en gammal bil med en nyare motor i med lite pulver i, Du kan väl köpa en helt orginal 230 FT motor till att börja med de är ju inte dyra du kan lätt hitta en för runt 5000:- som är ok. Du har inte lite bilder på din bil som jag kan få titta lite på den ser tuff ut!!!! MVH PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Är det inte risk för att du åker på att regga den som ombyggt fordon, med SFRo-besiktning och allt sånt. Ombyggnaden är ju omfattande nog, men då bör du köra med besiktningsmotor. I så fall tror jag du kan få ha 15kW per 100 kg tjänstvikt. (kolla med "therealpinto" han är SFRo-besiktningsman och kan allt sådant).
När det gäller Amazonen jag kör så kan man bara säga: Looks good from far, but far from good... Det är inte mycket att hurra för, en gammal sak som jag mer och mer tagit över från min far... Edit: En bild kan du få se, men det är ju faktiskt din biltråd så... _________________ Mikael Persson |
||||
Tackar tackar! Kul att ni tycker om bilen Nja innerskärmar? Det sitter det väl inte orginal va? PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
citat:
Nja innerskärmar? Det sitter det väl inte orginal va? Hmm menar du det där man måste gå lös på med släggan om man skall få dit 2st weber 45or?? Nej, nej då finns de absulut inte std _________________ Johan Sjölinder |
||||
Mig dum Jag trodde att det var "innerskärmar" han menade det fanns ju som tillbehör! Jag hade ett par insug som var uppvinklade så att jag behövde inte slå ner för Webrarna och det är ju skönt nu när jag inte ska ha webrar mer. PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Ja menar dom man behöver slägga för att få dit schyssta fuggar
Ja försökte få i en B23e men då tog generator och sprut huvud i så det måste ju vara trångt me den lungan på sidan av motorn _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||
ha ha ha nja inte så jätte trångt faktiskt jag har inte behövt något i motorrummet. Jag har ju rakställt motorn så det finns bättre med plats en förut Men det är klart, det är ju inte som orginalmotorn. Du skulle kunna göra som så att du rakställer motorn, Jag bygger motorfästen för rakställd motor om du skulle vilja ha? MVH PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Det verkar mycket interesant!!! Hur mycket kostar dom? Har letat men inte hittat förän nu.... _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||
Hallå Jocke Tack för hjälpen med uträkningarna med bromsarna/pedalstället allt sitter på plats nu, Kadmerat och klart! Nu är det bara att få bakaxelnutväxlingen bytt så att jag kan skruva dit bakaxeln och montera bromsarna på bilen så att man kan få ner den på hjul igen PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Vet du vad du söker för utväxling?
Är helt övertygad om att det finns någon här på rejsa som har eller känner någon som har den utväxlingen du söker. Och givetvis till rejsakompis pris! Vet hur det känns, att få ner bilen på hjul igen efter ett lååååååååååååååååååååååångt pallbocksbesök är ungefär som, jaa du vet vad!!! Men inte kommer väl bilen att få smaka på lappmöglet i vinter???? Jocke |
||||
Tackar
Mycket kul att höra att bilen är uppskattad! Men jag behöver hjälp med vad jag kan förbättra för att få den bättre Det som är på G nu är kolfiberhuv och nya bärarmar fram med uniballs! PELLE// _________________ Pär Hallenfors B230 FT TURBOnetics T61 BMW M3 Låda Volvo 1031 Axel V70 R Bromsar Sellholmsfjädrar Bilstein dämpare |
||||
Ursäkta att jag tränger mig på men..
WHooa!! Vad är det för fälgar på? Sådana vill jag ju också ha! _________________________________________________________________ Edit: En bild kan du få se, men det är ju faktiskt din biltråd så... _________________________________________________________________ _________________ /Nicke Lindgren |
||||
15 tums Graku Comp Split, 240 delning, omborrade skivor och hemmagjorda spacerplattor bak.... Edit: Har även 16 tums Compomotive Split liggande, dock utan däck.... _________________ Mikael Persson |
||||
Kolfiberhuv???? Gjuter du själv eller finns det att köpa färdiga som till alla andra import bilar? _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon -67 nu med en smula förändringa. BMW M3 Host... | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 3 besök senaste veckan (37851 totalt) |