Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Rejsbusbil för under 10 tusen? (splittad tråd) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6451 totalt) |
mmm 1350 är ju totalt olättat med full tank och 100Kg förare...
Det är ju min "bekvämlighetsbil" Kom på en sak, jag har ju bilder på framvagn och så, det kanske hjälper? www.alfa75turbo.com 'Enter', klicka 'Technology'. Min rejsbusbil som jag äger tillsammans med en polare och hans flickvän kan ni se HÄR, observera att det inte är jag på bilderna.... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Helrätt! _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Säger som Johan, helcool bil. E den snabb? Påminner i skick mycket om min 1502 Blir det bur i vinter eller? /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Lite fakta om "Attila", 1090Kg, 130Hk (på hjulen), 1.8 liters förgasarmotor, balanserad och viktjusterad + trimkammar + förgasarjustering + trattar + extraktorrör. Totalt rensad och skrapad, uppgraderade fjädrar/dämpare, bakflyttat batteri, rostlättad...
Liten ratt, Momostol... skrap på tvåan... Köptes som den står för 8700:-.... Alfa är roligt och billigt... Kördes av andra delägaren på stabila 1:50 tider på Mantorp långa, på hans andra banmöte ever... Ja ja, back on topic! hjulvinklar! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Nej, snälla inte back to topic yet!
Har du tider från någon annan bana som man kan jämföra lite varvtid/inköpspris... De flesta som har specifika ban-bilar har så ruskigt dyra bilar.... Men kan man få loss ett så kul åk för 8700:-!!! Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det är ju det som är det fina med Alfor, andrahandsvärdet, de som bara bryr sig om vad andra tycker kollar ju inte ens åt en begagnad Alfa...
Ex. hämtat från verkliga livet: "2002-11-20. säljes:ALFA 75 2,5 V6 -86:a. alfa 75:a säljes som rep objekt eller res del bil,röd,omb till 88,ej mkt rost,ett bra objekt faktiskt.pris bud eller 3000kr har ej plats för den längre." tretusen spänn? kaffepengar... Naturligtvis behöver den ju uppgraderas och då drar det iväg. Jag hade ju turen att hitta en färdig bil men de dyker upp lite nu och då i annonserna på CAR (www.alfaromeo.org) Grundmaterialet är faktiskt riktigt billigt eller vad sägs om den här motorn: "2,0 förgasar motor 2,0 förgasar motor utan generator, förgasare och grenrör. Fungerade bra när jag plockade ut den. Har suttit i en Alfa 75 -86. Den har stått ivägen i några år nu, så om du behöver en maila mej. Pris: 500kr" Eftersom Alfa började bygga på plattform tidigt så är delarna relativt billiga och det finns gott om uppgraderingsgrejer både här i Sverige och utomlands. Att det ofta sitter avancerad lösningar i chassiet på dessa bilar är ju också trevligt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
En hyffsad 02:a är heller inte speciellt dyr. Min 1502 fick jag på köpet när jag var och shoppade efter en 2-litersmotor, gav 2000:- för hela paketet. OK, det är inte världens finaste + att vi har kanske lagt ytterligare 8000 - 10000:- på den (beror på hur man räknar). Blir några extra tusen i vinter också (bla bur).
Men under 10000:- blir svårt (omöjligt) att hålla sig när man börjar uppgradera saker och ting oavsett vilken bil man har. /Anders C _________________ /Anders C |
||||
För den som kan tänka sig att åka framhjulsdrivet, så finns ju alltid Golf GTI mk1. Det går fortfarande att få tag i dom för hyfsade priser, men de senaste åren har dom börjat stiga. Massor med delar finns det att vältra sig i.
Calle Elwing som skrev några försiktiga inlägg i forumets barndom kanske har mer att säga? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
ok, då kommer det...
En pilsner till den som gissar rätt vad för bilmodell jag tänker föreslå? Natruligtvis BMW:s, kanske?, mest lyckade modell: E30! Problemet är väl att de fortfarande anses vara värda multum av de som äger dom och att de ofta får utstå både misshandel (Banåkning är INTE misshandel, det är inspirerad körning!)och kladdande i bästa Spoilermagasinstil. Men letar man lite så hittar man säkert ngt vettigt för vettiga pengar. Vad handla då? Jag har två favoriter: 318 och 325. Den senare spräcker budgeten, så det får bli 318. Nu slutade väl 90% läsa... 102hk, trummor bak och...NÄÄÄ! Joo! Fråga Johan F.k.a M3E30 om ni inte tror att det funkar. Den stora fördelen är att det finns så otroligt mkt kunskap om hur man får fart på en E30. Man behöver inte heller trixa så mkt för det är så pass vettig balans i dem från början. Iom att det är tänkt som enkom en busbil kan man gå lös ganska friskt med lättningen. I med en racestol eller två, ut med allt annat. Se till att originalbromsarna iaf är fräscha. (De pallar en hel dags banåka!) När polaren skrotar sin gammla 325:a knycker du fjäderbenen och brimsarna för kaffepengar. Nu har du de grova benen och ett Sprintkit kanske är på tiden. Samtidigt kan det vara dax att fixa lite andra belägg. Den dagen du vill ha mer kräm köper du upp dig på en gammal 02-motor på 2,2 liter och dubbla Weber. Fortfarande samma fina ballans men mer "grunt", som engelsmännen säger. Jag kanske spårade ur litegranna...men ni ser scenariot iaf. *Hmmm... Man kanske skulle riva i 318:en iaf...hmmm* PS Annars gillar jag 02-tanken. Det som talar emot dom är åldern, tyvärr. Men tusan så kul bil! |
||||
Utgångsobjekt finns det ju för 10 000kr eller mindre.
Fast om det var "färdig" bil som avsågs kan det ju bli svårt... Missuppfattade det kanske lite. |
||||
|
||||
Beror naturligtvis på om du bygger själv (slutbudget) eller köper klart.
Min gammla bil är till salu, om den inte är såld redan. Runt 65 000kr vill han ha för den. CG säljer ju sin 323 oxå för 80 kkr. Men det är ju "sätt dig i och vinn" bilar så... Runt 50 000kr kan man nog få en för med ganska rätt delar. Att bygga själv kostar dock ordentligt om du inte kan har en massa kontakter och kunskap... Nä, ångrar mig! Inte ens då blir det billigare!!! men ska man ha justerbara ben, M3 Grp.A-dämpare, ledlager lite här och där så kostar det! oavsett om du kan göra allt själv eller inte. |
||||
oj förlåt! :o
Tänkte inte på det...shit! och berätta hur man får fart på dom är kanske inte så smart heller om man vill ha en upper hand... Ska knipa näbb om allt på denna sida för all framtid! Lovar, Johan! |
||||
Jag och Falk satte budgeten till 10 000kr när vi köpte Escorten. Vi har räknat in varenda korvöre inklusive försäkringar och annat smått och vi har passerat gränsen och ändå har bilen bara körts några km på två år.
Hade vi nöjt oss med insprutad tvålitersmaskin i bilen utan överladdning så hade det blivit billigare. Man blev inte mindre sugen på att köra Escort efter denna veckas avsnitt av Top Gear på BBC World. De provkörde en RS 1800... :woot: _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
BLÄÄ! |
||||
Allmänt banåkaforum Rejsbusbil för under 10 tusen? (splittad tråd) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6451 totalt) |