Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio V6 -01 | 8226 besök totalt |
Vikt: 1335kg
Motor: V6 3,0l 24V Avgassystem: Effektsystem byggt av Ferrita Effekt: 230hk vid 6000rpm Vridmoment: 300Nm vid 3750rpm Växellåda: orginal 6-vxl Bromsar: Ventilerade 330mm skivor fram med 4 kolvs ok fram, 300mm skivor bak med 2 kolvs ok. Fälgar: orginal OZ-racing. 8,5x17 bak, 7x17 fram Däck: Michelin Pilot Sport. 235/45 17 bak, 205/50 17 fram _________________ Thomas Pettersson Renault Clio V6 -01 |
||||||
Den här bilmodellen har jag saknat bland våra banåka bilar... Trevligt med bilar med motorn på rätt ställe!
Har du hunnit testa den på bana? Jag har hört att dom kan vara lite lömska och övergå kvickt från understyrning till överstyrning när man pressar på hårt. Har du något utlåtande? _________________ Mattias Meldert |
||||||
Jag har inte kört den på bana än, men det är precis som du säger. När det väl släpper så släpper det ordenligt. P.g.a. den dåliga svängradien så blir det svårt att reda ut sladdarna om man skulle få dom vid fel tillfälle. Understryrningen märks i stort sätt bara vid tvära kurvor där hastigheten är låg, exempelvis en hårnål. När farten är högre så styr den in otroligt bra. Det ständiga problemet är ju att man alltid vill ha mer effekt, men det är svårt att hitta sådant till den här typen av bil. _________________ Thomas Pettersson Renault Clio V6 -01 |
||||||
Hej Lasse! Nej jag är inte medlem ännu, men jag har i alla fall kommit så långt att jag varit in på sidan och hämtat hem betalrutinerna. Till min glädje såg jag att utbudet på "banåkartillfällen" var mycket större än förra året. _________________ Thomas Pettersson Renault Clio V6 -01 |
||||||
Jag skall försöka hinna med så många banåkarträffar som möjligt, men det ständigt återkommande problemet under sommaren är att tiden inte alltid räcker till. När man väl är på banan vill man ju köra så mycket som möjligt. Ofta är det väldigt många som vill köra på bana vilket medför att det mesta tiden går åt att stå i depån och vänta och "sparka däck". Det är iofs jätteskoj att intresset är stort, men den långa väntat gör att man ibland väljer att dra iväg med båten istället för att sätta sig i bilen och åka 50 mil. _________________ Thomas Pettersson Renault Clio V6 -01 |
||||||
Förra året på Gelleråsen (Francophilia) kunde de som ville köra så mycket de orkade på eftermiddagen. Många bilar/förare slaknar framåt eftermiddagen av förklarliga skäl Bankalaset med SVKG därmot bjuder på betydligt mindre körtid.
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||||
Låter som att det får bli Francophilia i år _________________ Thomas Pettersson Renault Clio V6 -01 |
||||||
Tjenare Johan! Ja. Bilen har du ju åkt och med tanke på att jag har kört din VLN M3:a så är det ju på sin plats att du provar min någon gång i sommar _________________ Thomas Pettersson Renault Clio V6 -01 |
||||||
Grrrr, vill oxå ha;) Verkar vara en ruggigt rolig bil!
Har sett att det finns några Clio-cup bilar till salu i Tyskland...går en sådan att regga in i Sverige som gatbil? (om det finns någon som råkar ha koll...) [/img] EUR 24.999 Information: 300 km, 221 kW (300 PS), Första registreringsdatum: 02/02, silver-metallic, 2/3 Dörrar, bensin, Extra utrustning: Automatlåda, Alufärgar Beskrivning: Ready to Race!, Renn- Clio!, Slick- Reifen vorn 21/65-18 hinten 24/65-18,Brembo Rennbremse, Sequentielles 6-Gang Getriebe, Bremslastverstellung vorn hinten, Servo, Gewindefahrwerk, Sturzverstellung,4-Punkt Renngurte, OMP Schalensportsitze, Feuerlöschanlage, Überrollkäfig, Dach+ Frontspoiler, Schweller u. Radhausverbreiterung, Sportauspuff, Sportluftfilter, Mittelmotor, Sparco Lederlenkrad und Pedale, Rennversion, keine Straßenzul.(keine Blinker, Rückleuchten u. Scheinwerfer), Neupreis ca.55TEuro Återförsäljare: Automobile C. Weise F.-o.-Schimmel-Strasse 6-10 D-09120 Chemnitz Tel.: +49 - (0)371 / 5333333 Fax: +49 - (0)371 / 5333329 _________________ Robert Andersson //Avatarbilen é inte min, sitter bara å torrbryter;) |
||||||
Tja Thomas! Närdå närdå närdå! |
||||||
Jag tror det kan bli lite problem med att registrera in en banracingbil speciellt i Sverige. Ta exempelvis detta med bälten. Det går inte att besikta bilen med 4 eller 6-punktsbälten fastän det är mycket säkrare. Det finns egentligen ingen nackdel med 4-6-punktsbälten. Det enklaste är nog att skaffa en vanlig Clio V6 och i sådana fall köpa en banracingmotor om man vill åt de 300hk. Vad jag har lyckats ta reda på så är det inte någon större skillnad mellan vanlig gat-motor och banracing-motorn. En annan styrenhet och ett annat grenrör tror jag ger bästa effektökningen. _________________ Thomas Pettersson Renault Clio V6 -01 |
||||||
Du får säga till när det är någon bra banträff i närheten så kan vi ju prova varandras bilar Du har inga bra begagnade R-däck över i rätt dimension _________________ Thomas Pettersson Renault Clio V6 -01 |
||||||
Hejsan!
Mycket fin kärra måste jag säga. Gällande delar så har den här sidan en del: http://www.k-tecracing.com/ |
||||||
Letar efter en sånm här att provköra...
Samt mer info på Svenska om dessa bilar... Behöver en 3;dje bil i garaget... /J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio V6 -01 | 8226 besök totalt |