|
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388
16 Jan 2003 23:09
Aha nån från irry här? Jag är storebror till NEo!
Fredda
_________________ Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21
|
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364
_________________ //Hazze owenius
S.C.S
|
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271
17 Jan 2003 09:17
Måste vara punka, jag var inte ner på mer än halva däcksidan när jag laddade med 0,0 bar i höger fram runt Kullen. Slutsatser som kan dras av detta är att:
1. Quattron har däck med vekare däcksida än mina Rs540S.
2. Kadetter är lättare än ur-quattros.
3. Audiförare kör tuffare och hårdare än Opelförare. >
Möjligen kan det vara kombinationer av detta också.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
|
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084
17 Jan 2003 09:45
Micke Holmström skrev: |
3. Audiförare kör tuffare och hårdare än Opelförare. >
|
Så måste det vara!
|
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131
17 Jan 2003 10:58
|
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364
18 Jan 2003 12:08
Micke Holmström skrev: | Måste vara punka, jag var inte ner på mer än halva däcksidan när jag laddade med 0,0 bar i höger fram runt Kullen. Slutsatser som kan dras av detta är att:
1. Quattron har däck med vekare däcksida än mina Rs540S.
2. Kadetter är lättare än ur-quattros.
3. Audiförare kör tuffare och hårdare än Opelförare. >
Möjligen kan det vara kombinationer av detta också. |
Hmmm, vill minnas att Audi rent generellt är väldigt tunga i nosen med tanke på den ev. radfemman som sitter i den här med allt hängande framför framaxeln !?!
_________________ //Hazze owenius
S.C.S
|
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268
18 Jan 2003 12:58
"I believe I can fly!"
_________________ /Arne Lindgren
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078
09 Feb 2003 10:50
Lyfter nog lite väl mycke på vänster hjulen.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364
15 Feb 2003 23:32
Lennart Jarmyr skrev: | Lyfter nog lite väl mycke på vänster hjulen. |
Joodu Lennart !! Här kommer Rådis farande också...
...och lyfter på båda innerhjulen i Svenska Rallyt -99 eller när det var ??? Hittade inga pålitliga uppgifter tyvärr !!
Fort går det ivf. !!!
_________________ //Hazze owenius
S.C.S
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4696
15 Feb 2003 23:55
Dags att klämma in en VW...
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4696
16 Feb 2003 00:00
Verkar som Elisen lyfter lite, han tar nog i lite extra efter att blivit varvad av en disel Golf.
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078
16 Feb 2003 10:14
Äntligen har jag hittat en AUDI som lyfter lite på hjulen.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364
16 Feb 2003 11:21
Tjaaa, som den Scirocco-stolle man är så...
...hittade jag en till där hon lättar på högerhjulet rejält och slår en drill !!
_________________ //Hazze owenius
S.C.S
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078
26 Feb 2003 08:57
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
Whitewheels
Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 156
15 Mar 2003 20:06
Jan Nagy skrev: | För er andra är detta kanske självklart men varför blir det så?
Fwd, lite hårdare bak för att undvika understyrning.
Rwd, lite mjukare bak för att få ner kraften och undvika överstyrning.
4wd, vet i f*n.
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag gissar rätt mycket nu.
janne nagy |
4WD, lite hårdare i bak för att minska understyrning
Så ä de'!
_________________ Glenn Levisson - Långviken
Nissan Skyline GT-R
|
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191
Moderator
21 Apr 2003 20:16
Eftersom jag snöat in lite på Clio 172 senaste tiden, känner jag att jag måste ära forumet med
en bild på en så'n som lyfter på innerhjulen.
|
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339
25 Maj 2003 17:26
Jag kände mig aningen manad..
_________________ Mattias Widar
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217
30 Maj 2003 12:54
Whitewheels skrev: | Jan Nagy skrev: | För er andra är detta kanske självklart men varför blir det så?
Fwd, lite hårdare bak för att undvika understyrning.
Rwd, lite mjukare bak för att få ner kraften och undvika överstyrning.
4wd, vet i f*n.
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag gissar rätt mycket nu.
janne nagy |
4WD, lite hårdare i bak för att minska understyrning
Så ä de'!
????Hmmm, inte så enkelt.
om man har en 4wd riskokare brukar momentfördelningen ha en övervikt mot framvagnen. Med en hederlig 4WD knödelkokare (Typ 911C4) så har man en lite annorlunda fördelningen vilket innebär att beteendet är mer likt RWD. Men.......
Som alltid när det gäller chassi/väghålning så måste man vara försiktig när man generaliserar. När man diskuterar hårdare eller mjukare måste man inse att detta i första hand bestäms av - viktfördelning och hjulupphängning. Detta balanseras med olika fjädringsstyvhet fram och bak (kränghämmare&fjädrar) baserat på bilens grunduppbyggnad för att erhålla en bra balnas på bilen vid konstant kurvhastighet. T.ex. har en 911 styvare fjädring bak (mer vikt) medan en Impreza har mer vikt fram och därmed styvare grundfjädring.
I 90% av alla fall så styvar man fram eller mjukar bak om bilen överstyr och tvärtom om bilen understyr. När det gäller plötsliga förlopp som lastväxlingar vid kurvingång etc. arbetar man vidare med sina dämpare för att balansera detta. På så sätt får man en bil som är balanserad vid konstant kurvtagnng (=jämn gas så hastigheten bibehålls).
Sedan tar man hänsyn till drivhjulen då dessa ju är nyckeln för att få fart ut ur kurvan. De hjul som driver "äter upp väggrepp" vilket gör att den ändan av bilen måste få mer grepp vilket åstadkoms genom att man gör den ändan mjukare. Med en 4WD så beror alltså vilken ända som man vill mjuka utifrån grundsetupen på hur drivningen fördelas. Blandar man sedan in diffbromsar i ekvationen så påverkar dessa naturligtvis också mycket hur drivfördelningen ser ut mellan hjulen.
--m.a.o kan det sluta hur som helst (fram/bak) styvhet för både RWD, FWD och 4WD.
Jag hoppas nig blev lite klokare och inte fick myror i huvudet.
PS. Jag försöker skriva "populärvetenskapligt"(med lite förenklingar) men ändå avancerat så att så många som skall ha lätt att förstå och kunna få sina åk att gå fortare. Jag tar gärna och går djupare in på saker om ni ber mig, eller inte håller med mina "förenklade förklaringar"
|
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41707
Forumägare
03 Jun 2003 23:53
_________________ Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41707
Forumägare
03 Jun 2003 23:55
_________________ Magnus Thomé
|
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290
18 Apr 2004 09:25
Väcker en gammal tråd med ½OT-bild, eftersom inte heller detta är att lyfta "en smula"!
|
|