Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 72, 73, 74 >> 22 besök senaste veckan (418715 totalt) |
Precis, den frågan har jag också ställt mig.. Kommer ev att göra någon typ av "höjningskit" av framlysena om det skulle behövas.. Jag själv är faktiskt inne på de kantiga lysena. Den såg så "förvånad/muppig/ointelligent/snäll" ut med de runda. Det blir en lite anorlunda upplevelse då man står bredvid den irl. Skulle nu inte det bli bra med de kantiga (som jag redan har köpt ) så kan man ju alltig byta ut som senare. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Tyvärr Micke måste jag säga att lysproblematiken belyser att det är ett "amatörbyggt" fordon. Det mesta annat på din farkost är ju så helt eget och proffsigt och så ploppar de där standardlyktorna upp. Men det kanske inte finns någon annan laglig lösning. Om du skulle göra egna hus till de runda eller ha två på varje sida eller göra nåt mer av dem på nåt sätt. Muppig är ett bra ord för hur de runda ser ut, ensamma ett annat jag kommer att tänka på. De rektangulära har någon ful sarg. Går det inte att gjuta nåt slags hus ovanpå skärmarna eller jag vet inte vad, nåt mer än att bara ploppa dit nåt som lyser. Tänk, skissa, använd fantasin, kopiera, ge inte upp nu.
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||||
Exempel: T6 Roadster _________________ /Nicke Lindgren |
||||||
Nzoricco: Håller med dig fullständigt!! Det känns inte roligt att hänga dit ett standard "traktor" lyse då allt annat är special. Farkosten är värd något snyggare- mer genomarbetat.. Men ska ja börja att tillverka egna hus med t.ex. Optik så kommer bygget att bli klart någon gång nästa år, Sen är det även en kostnadsprioriterande fråga.. Optik mm = 4-5000kr + tillverkning av hus "ca 1500kr".. Dessa fyrkantiga lysen har kostat mig ca 700kr + att det inte krävs något arbete att montera.
Tro mig- Jag har gått igenom massvis med kataloger på godkända lyktor mm som skulle kunna passa, men de enda jag finner saknar hus samt kostar hutlösa pengar "vilket inte riktigt känns värt just nu". De är ju enkla att byta ut lite senare om man vill. De ovala "extralyset" skulle vara en variant. MEN som allt annat som ser bra ut- är det inte lagligt som huvudstrålkastare..... Nicke Lindgren: Roadster T6:ans lysen är riktigt snygga men jag tvivlar på att den placeringen är helt lagligt "Max 400mm från yttersta del".. Att få allt snyggt & lagligt är inte helt lätt _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Bruk de rektangulære lysene, de ser best ut. Men husk at i EU-krav til kjöretöy (fordon) skal lyktene ha en fast montering i forhold til de bærende elementene, og underkanten av hovedlyktene skal være minst 45 cm fra bakken (ubelastet bil). Jeg driver å planlegger en 3-hjuling selv, men jeg sjekker först hva som er lovlig för jeg begynner på selve byggingen. For jeg har ikke råd å bygge noe som ikke blir godkjent...
Forelöpige 3D-skisser på min 3-hjuling finnes på http://selode.home.online.no/sealion _________________ Svein Erling Lode |
||||||
Det finns faktiskt inget i svenska regler som säger att halvljusen måste sitta på "karossen" och inte hjulupphängningen. På vanliga trikebyggen (med två hjul bak) sitter baklysena normalt på bakskärmarna som i sin tur följer hjulens rörelser - så får du bara halvljusen (och helljusen) att sitta stadigt så funkar det så.
Själv gillar jag Hellas små universal projektorlysen men de har ju inte heller "hus". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Men om strålkastarna sitter på en del som är rörlig hur går det då med ljusljusteringen? kan bli rätt spännande beroende på hur nedfjädrad bilen är
Tänk er på bilprovningen: Bes gubben, jadu lamporna står ju lite kors och tvärs du få allt ta och ljustera dem rätt. Micke, ett ögonblick! så går han iväg och sätter sig i triken och vips så står lamporna rätt _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Mistänkte att det var så, men använde dem bara för att visa vilken form jag menar. Lycka till med bygget, hoppas man kommer ha möjlighet att se det när det blir färdigt. /Erik _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||||
Fundera på vad det är som rör sig relativt vägen. Hjulen eller karossen?
;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Att mecka till egna lykthus med standardinstatser typ projektorlysen vore det ultimata ...
Annars måste jag nog hålla med om de fyrkantiga ... Det blev lite groda över de runda Tyvärr blir väl ljusbilden sned också _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
De är MC lysen och har "E-märkning: 50r" godkända till mc och inte till bil. Det finns lite olika sorter men de flesta är inte godkända... De finns att köpa på www.touring.se _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
|
||||||
När det gäller lysena så tycker jag (vis av erfarenhet från reggning av amatörbyggt) att du kör med dessa fyrkantiga/runda tills dess att triken gått igenom regbes. Sedan kan du bygga med t.ex. projektorlampor etc i kolfiberhäljen etc.
Vid vanlig besiktning kollar de t.ex. inte att det är rätt E-märkning i 9 fall av 10, de kollar bara ljusbild. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Håller med dig fullständigt! Jag kommer att köra på de fyrkantiga tills jag hitta på att "bygga" egna hus till vintern eller nåt.. Eftersom jag räknar med att bli stoppad av "de blå/vita folksnapparna" varje gång jag åker ut på stan med den, kommer givetvis även de "nya" framljusen att vara godkända.. Bygginfo: Nu har jag även monterat mina "formula" backspeglar som också är fyrkantiga. Karosseriet börjar att sitta fast på chassit ( vissa delar är skruvade och vissa är DZUZade ). För närvarande snider jag på gångjärnen som kommer att sitta i bakkant på nosen "så man kan fälla upp hela nosen vid tankning och service". _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Är ju bara att köra ifrån dom _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Vore otroligt kul att se dig försöka _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Har redan provat det.... gick bra den gången _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 72, 73, 74 >> 22 besök senaste veckan (418715 totalt) |