Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Chassie modifieringar | 2552 besök totalt |
om ni granskar den här bilden tagen på Knutstorp av JMB Johan, vad rekomenderas för chassie uppgraderingar?
Bilen är en BMW E36 320i, när bilden togs utrustad med justerbar Koni chassiesats med tillhörande fjädrar (troligtvis H&R), Grövre M-teknik krängningshämmare, Powerflex bärarmsbussningar fram, distanser för att öka cambern fram, RE540 på något för smala fälgar (min. rekomenderad). Kör Knutstorp på jämna 1.17-1.18 tider med en toppnotering på 1.16,5. Så vad tror ni? Ska försöka få tag på lite hårdare fjädrar men det är svårt att få reda på värdena på dom jag har, eventuellt byter jag till en Koni coilover sats. Bussningarna i bakvagnen håller jag på att byta ut till Powerflex just nu. Vilka hjulvinklar rekomenderas? Edit: Bilden är tagen på NGK krönet. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tror du har lite "lastväxelreaktioner" inblandade just på denna bild. Riktigt sååå mkt ska det inte belasta vänster fram ens med en std.bil.
Spontant: Hårdare fjädrar fram! Man får dock akta sig lite då det ser ut som om bilen faktiskt har vettig ballans. (Eller den taskiga varianten: Det ser lika illa ut runt om. ) Grövre, justerbara, krängare vore kanske ngt. Bilen kränger mindre och du kan justera ballansen så den fortfarande uppträder vettigt. På Håkan Johansson Fyndbörsen 320 testades nog allt under förra säsongen. Ett troligt problem på e36 om man jämför med tex E30 är bristen på caster. Att ta reda på hur hårda dina fjädrar är är inte så svårt, men det kan gå illa om man inte är försiktig. Komprimera en fjäder med en känd massa en känd längd. Hipp hurra och allt är klart. Man kan göra detta genom att spänna upp fjädern i ett skruvstäd med en träskiva, fjäder, träskiva, badrumsvåg i nämnd ordning. Dra ihop tills vågen visar X kg, mät fjäderns längd och drar ifrån den från fjäders fullt utfjädrade längd. Kg*9,82/längdskillnad i mm = Nm/mm (fjäderkonstanten). Men tar det försiktigt!!! Ska grunna lite till och se om jag kommer på ngt mer... |
||||
Nej den följde så snällt banans sträckning _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Verkar vara snälla bilar, dom där från Munchen Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Jag skulle också vilja se fler bilder och framför allt en bild bakifrån lite snett utifrån så att man kan se cambern på ytterhjulen vid kurvtagning. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Precis detta satt jag oxå och sucktade efter... |
||||
Tyvärr så kör jag en så tråkig och långsam bil att ingen vill slösa film på den så jag har inga fler bilder när jag är ute på banan.
Har bara några filmsnuttar från Knutstorp 2001 då med 15" rallycrossslicks utan camber ökning i övrigt samma. http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 http://koni.no-ip.biz/Knutstorp_2001 _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Ingen som har något mer att föreslå?
Ni andra som har E36 vad kör ni med för hjulvinklar? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Allmänt banåkaforum Chassie modifieringar | 2552 besök totalt |