Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Billig banleksak? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (21506 totalt) |
Efter att ha provat lite bankörning i år så har jag blivit sugen på att skaffa något som kanske är mer lämpat för det än min BMW (och Escort och Gremlin...).
Några modeller som jag sneglat på för ganska humana pengar är BMW 318is E30 (90-91), BMW 535i E28, Porsche 944 (utan turbo) och Escort MkII av olika slag. Som synes så är det drivning bak som gäller för jag gillar inte när bilen försöker slita ratten ur händerna på mig när man gasar. Har nån tips på andra modeller som kan vara intressanta? En viktig parameter är att utgångsmaterialet är fritt (nåja) från rost, men inredningsmässigt struntar jag i hur det ser ut för det behövs inte mer än ett par stolar och dörrsidor. Jag är tacksam för alla uppslag jag kan få även om det bara sätter en massa idéer i min skalle. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Vissa banträffsarrangörer är kinkiga på öppna bilar... Bur kan man ju montera ganska enkelt men det _kan_ bli snack. Misstänker att det inte är några problem på Miataklubbens banträffar dock En Miata med lite mer pulver vore inte helt fel _________________ Magnus Thomé |
||
Jag kanske är lite konstig, men jag gillar inte bilar utan tak. Har hittills inte åkt i en taklös bil med godtagbar vridstyvhet.
Efter att ha åkt i Falks "Seven" så har jag kunnat konstatera att de är gjorda för pygméer och inte för välväxta nordbor. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Ska man ha en Seven får man nog skaffa sig en dragbil o släp f.ö. För 35 mil till banan kl 6 på morgonen, köra hela dagen och sen 35 mil hem på kvällen kräver lite bekvämare bil ;-) Men roligare bil att köra är nog svårt att hitta...
Mäkinen> Jag provade Formel Ford en gång. Jag är 1.96 lång och gissa om _det_ var trångt, hehe!!! _________________ Magnus Thomé |
||
Det som ligger mig närmast vore en M Coupé, men de kostar lite mer än vad jag har i lekbudget.
Jag kan bara komma på en bil som är snygg utan tak och det är AC Cobra. Man kanske skulle bygga en sån med 4,4-liters BMW-åtta. Fast det blir ju också dyrt... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Insteget på Sevens ligger runt de 100", sen är ju allt relativt på vad som är billigt. Fast kan man bygga själv blir det ju lättare.
Fiat X1/9, med en Uno Turbo-snurra bör gå fort. Manta eller 70-tals kadett med 16V kan nog bli rolig osv osv. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
För mig är billigt nånstans runt 25-40 000kr beroende på vad det är. En Escort MkII i bra skick eller en Kadett C Coupé vore förstås kul. Små och lätta bilar är ju en fördel.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Hahaha!!! Jag provsatt en X1/9 en gång.... taket var avtaget. Det var tur. Hahaha!!! (jag är 1,96) _________________ Magnus Thomé |
||
En Seven har länge varit min drömbil!
Det jag framförallt gillar är den låga vikten. Fördelen med en lätt bil är att den varken behöver så stark motor, stora bromsar eller extrema däck för att hänga med. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Håller såklart med till fullo. När jag kört på bana denna sommar så har alltid den stora skillnaden varit att jag kan bromsa så mycket senare än de "tyngre" bilarna. Min bil är oftast lite snabbare i kurvorna, lite långsammare på rakorna samtidigt som jag kan bromsa mycket senare. Min slutsats är att vikt har mycket större betydelse än effekt när man kör på bana. Kanske inte så revolutionerande slutsats , men det är kul att ha testat den i verkligheten Mvh |
||
Det är just det jag menar, det kostar så mycket däck, bromsar och bensin att hålla tempo med en tung bil. Passaten sörplar i sig 3 liter/mil i snitt om man kör lite hårdare på landsväg(marchfart runt 220 km/h) eller kör på bana. Polon klarar sig på strax över litern/mil(marchfart runt 190 km/h). Polons frambelägg klarade flertalet banträffar, en ringentrip och dryga 6000 landsvägsmil innan jag bytte belägg inför fjolårets ringentrip(eller var det efter???). Bak har den trummor och bromsbanden håller än. Polons originaldäck(Michelin MXV3 185/55/14) klarade två resor till ringen, ett flertal banträffar och närmare 6500 mil(minus det som körts på vinterdäck). Passatens 225/40/18 klarade två körpass(varav det andra var 22 varv) senast på Kinnekulle, innan det lossnade stora bitar från vänster framdäck, så att korden syntes. Sedan fick jag lägga på resrvhjulet, så att jag åtminstone fick c:a 70 varv i kroppen. Nej tacka vet jag lätta bilar!!! En Elise står också högt upp på önskelistan. Är det inte jul snart?!? Snälla tomten... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Att intresset för bankörning ökat kan man se bl a på andrahandsvärdet på Lotus Elise. Tittade nyss på mobile.de och ser till min förvåning att de billigaste Eliserna ligger runt 225 kkr. Lägg sedan till 10-15 kkr för att få dem till Sverige så är vi nästan uppe i en kvarts miljon....mycket pengar....
Mvh |
||
Jo, jag har tyvärr sett det... Men önska sig kan man ju alltid!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Föga förvånande (?) blir mitt tips ngn form av BMW E30. Tex en 318is.
Till denna modell finns en uppsjö "åka snabbtbitar" att få håll i. Att det sedan även finns folk med stor erfarenhet av vad som funkar gör allt mkt enklare och billigare. Grundreseptet lyder: Toklätta, bra däck, bättre belägg, Bilsteindämpare och kanske ngn excentrisk, hård, bussning. man kan ju börja med det som inte kostar och bygga på efter hand. Kan du ratta så kommer du älska Kinnekulle efter detta...särskillt när motorstarkare M3:or osv får på nöten. Hör av dig om du undrar ngt... "Lite" pejl har man förhoppningsvis på vad som funkar. Andreas |
||
En 318is finns med i mina grundläggande funderingar, men är den inte lite motorsvag? Visserligen är en E30 lättare än min E36, men jag höll på att somna uppför de långa backarna på Nürburgring. Nu är jag inte där speciellt ofta, men det lär hända igen.
När jag åkte M5 blev jag bortskämd med att kunna styra ut bakänden genom att trampa hårdare på gaspedalen. Nu måste jag släppa för att få samma effekt och det håller inte genom långa böjar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Föresten...
Peeter; är det så att den Polo du använder för banåka dubblerar som "frugans shopingvagn"? Här har man verkligen fått en fin idé till hur man löser "problemet" med att ha varsin bruksvagn, PLUS en leksak... Inte för att det är panik just nu , men det är en snygg lösning tycker jag. "om jag bruksåker en *funderar* 325 eller 525 touring, så passar nog den nya 1-serien bra som shoping/banleksak...gärna en M1:a, men den blir nog väl dyr...eller nu vet jag :idea: ! En MINI! Roligaste nybilen denhär sidan -66..." I drömmarnas värld Andreas Fin tanke eller? |
||
Jag igen...
Har tävlat med 318is och kan hålla med om att det är lite klent under locket. Men det blir fin ballans... Gatbilen jag hade då var en 325 E30. När man åkte bana med den saknade man chassit i is:en och i is:en saknade man motorn i 325:an... Slutsats. Man köper en 325 E30. Bra chassi, hyffsat pris, underbar motor... En fin banleksak, som inte sackar totalt uppför. Andreas |
||
Kan man göra något för att kompensera för motorvikten i en 325:a? Är det inte samma chassiekomponenter i just 318is och 325i E30? Viktfördelningen borde väl vara densamma för 325:an har väl batteriet längre bak i bilen?
En sak jag inte gillar med sexcylindriga E30 är åtkomligheten i motorrummet. Jag sålde min 323i förra hösten när kopplingen sa upp sig bara för att jag inte orkade skruva. På en "leksak" blev det nog borrade hål inifrån kupén till växellådsskruvarna. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Allmänt banåkaforum Billig banleksak? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (21506 totalt) |