Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lamborghini Urraco 1973 | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (27323 totalt) |
I lördags råkade jag se Top Gear på BBC. Programmets huvudtema denna gång var en tävling mellan de tre programledarna som gick ut på att köpa varsin "supercar" för max 10.000£ och sen vinna ett antal moment, bl.a. varvtid på Castle Combe, effektmätning på rullande landsväg och byte av tändstift och olja. Bilarna blev Ferrari 308 GT4, Maserati Merak och Lamborghini Urraco. Ferrarins elsystem kollapsade och Maseratins motor totalhavererade (ljudet när den gjorde det skar rätt in i märgen). Lamborghinin vann till slut trots att den fick bärgas till starten!
Hoppas du kommer att köra med lååånga smala megafoner som på bilderna (...och att jag kommer att höra den någon gång!). Mvh / Peter _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||
Äh, bastade då detta program sändes. Kommer det i repris eller kan man se det över nätet. Urraco och Merak är mina favoriter (efter Porsche, förstås). _________________ Kristian Hydén BMW M3 -01 Porsche 911s -70 Alfa Romeo GT1300 Junior -67 Honda VFR800F -16 Honda VFR400r -90 |
||||
Iofs länge sen jag såg just det programmet, men va det inte en Lamborghini Espada dom använde !? (den fula lambon) _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Espadan, ful? Är du inte riktigt klok Jaraman kanske ser ut som en pungspark, men Espadan är ju bara ett bevis för att det går att bygga balla familjebilar.
och det var en Urraco som var med i TG-testet. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ulf, Urracon är en av de absolut läckraste italienska bilarna, jag läste sönder flera Teknikens värld i mitten på sjuttiotalet när Urracon producerades. Helrätt projekt, lycka till! /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
I så fall måste de ha flyttat bak motorn till bagageutrymmet (växthuset)...och satt på en Urraco-kaross _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||
|
||||
Trådkapning.... Leonardo Fiorovanti För att göra något vettigt Har hört att det är svårt med reservdelar till v8 orna topplockspackningar etc. Har sett en här i Uppsala som var duktigt korroderad vet ej om den fortfarande väntar på en topplockspackning........... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
finns en urraco i oförskämt dåligt skick på mobile.de nu Inte i närheten så fin som den på bilderna här!
Keep it up! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tuff bil! Min skadade hjärna noterar även att Commodoren som står i bakgrunden är lika hög som karossen som står bredvid på jiggen... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
För den intresserade så kommer här måten på Urraco P250S:
Wheelbase : 2450 mm overall length : 4250 mm Typo III : 4440 mm overall width : 1720 mm Typo III : 1740 mm overall height : 1115 mm Typo III : 1160 mm Front track : 1460 mm Typo III : 1450 mm Rear track : 1460 mm Typo III : 1470 mm Ground clear. : 150 mm Front overhang : 990 mm Rear overhang : 810 mm Weight : 1100 kg Typo III : 1300 kg Distribution : 41.6/58.4 % front / rear Tipo III är US spec bilar. Här kommer även en bild på min bil innan ombyggnad Bilden är tagen ca 1986-87. Den noggranne ser att det italienska skattekvittot sitter kvar i vindrutan. Reservdelar är svårt idag men det går att få fram det mesta. Tror inte att toppackningar är några problem. _________________ Ulf Danielsson |
||||
Jag besökte Lotus europa & renault trimmnings gurun Arne Berg för knappt ett år sedan & han höll då på att renovera en uracco motor, han sa att delar inte va så svåar att få tag på men dom va MYCKET dyra...
_________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
var det en svart du menade?? för att det stor en svart krockad i en liten verkstad i alunda vet jag (regplåten ??? 051) hur kommer det sig att din bil står i Japan?? _________________ Philipp Klement |
||||
http://www.mininova.org/tor/348975 |
||||
Grattis Ulf till en i mitt tycke extremt maffig, frän, läcker, rå etc Lamborghini! Det finns inte mycket som slår en 70-tals sportbil som biffas upp enligt dåtida racestuk!
Angående bilden, jag noterar att det i bakgrunden skymtas en Countach, en 350/400 GT under skynket, någon tysk bruksbilshistoria från Rüsselsheim () och en Jarama. Men vad är det egentligen som står på jiggen? Underdelen av fronten liknar en Urraco, men de dubbla stålkastarna får jag inte ihop... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Mycket bra ide Ulf, kunde Piet Pullford bygga en replika av den fantastiska Miura Jota av Miura #3033 så kan du bygga Uracco "Bob" replika. Ska du inte använda en 3 liters motor med kamkedjor i stället för den ömtåliga 2,5:an?
_________________ / Eric Andersson |
||||
Hej,
Lovade en bild på protoyp Urracon. Lamborghini ratade den och konceptet kom att användas till "systerbilen" Ferrari 308 GT4. Klart jag skulle vilja ha en 3 eller 3,5 liters motor men dom växer inte på träd direkt. Kommer några bilder från verkstaden snart. _________________ Ulf Danielsson |
||||
Jäkligt häftig bil du har där, gratulerar!
En granne till mina föräldrar (som bor i Enebyberg utanför Stockholm) har en Urraco. Jag blev hyfsat förvånad när jag såg den första gången. Jag stod i deras trädgård en vårdag för ett par år sedan och meckade med min Lotus, och plötsligt råmar en Urraco förbi Angående motorval så kanske en Jalpa-motor skulle vara något. Eurospares i England skrotar en Jalpa och du kan ju fråga vad de ska ha för motorn? http://www.eurospares.co.uk/breaking _________________ Rikard Lundberg |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lamborghini Urraco 1973 | << 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (27323 totalt) |