Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum e30 för en nybörjare... | 2843 besök totalt |
Tjena!
har lagom inskaffat mig en e30 o planterat ner en m50b25 vanos och en 328 låda i den =) Funderar dock på det här med bromsar o väghållning, hade först funderingar på ett k-sport coilover kit men kom sen fram till efter jag sett instruktionerna för att montera det att jag kan lika gärna satsa lite extra pengar på o köpa millway kit... Dock känner jag att pengarna springer iväg rätt mycket då det är en del annat man både vill o borde ha också, tänker då på bromsar o fälgar och däck o sånt... Kanske skulle man istället bara köpa ett simpelt GE-motorsport kit till bilen och riktiga belägg till bromsarna o bara ut o köra på banan istället o sen uppgradera senare då jag blivit en bättre förare? Ekonomiskt sett blir det ju å andra sidan billigare om jag köper millways kit på en gång, men å andra sidan så kanske jag inte har så mycket nytta av det än? Vart visst ett rätt så långt inlägg =) Tack för alla svar... _________________ Marcus Thell |
Allt är ju pengar, känner du att du saknar pengar så kanske du kan nöja dig med bra bromsbelägg, ny bromsvätska och bromskylning, sen är det bara att åka.
Inte för att jag kört E30, men både min 405 och 406 har jag kört med gatdäck, standardchassi och orginalbromsar, det är inte "optimalt"*) men det är roligt ändå och för nybörjarsyftet så hade jag lika roligt då som senare när 405an fick bra bromsar, R-däck och sportstötdämpare osv osv.. 406an har jag kört på standardchassi och R-däck en gång, det var iofs nästan otäckt vad det krängde. *Personligen är jag allergisk mot ordet då optimalt i mina ögon är ouppnålig perfektion. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
Jag körde min e30 med GE Motorsport-kit, Toyo R888 205-50/15 och Carbotech XP10 fram förra sommaren med trummor bak och risig lamelldiff och jag hade kul ändå, bilen var lite lättad till knappt 1000kg torrvikt och jag hade 180-200hk.
Nästa steg för mig är skivor bak med Carbotech AX6, bromskylning fram, ställbara gula Koni runtom med coiloverombyggnad fram och ombyggnad för coiloverfjäder bak och kronan på verket blir uppgraderad diff med roligare utväxling. När jag kommit så långt är det läge för VEMS, td04hl-15t och mer laddtryck! Jag är helt klart nöjd över utvecklingen, man för ta det steg för steg i takt med att pengarna rullar in. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
Börja med bromsbelägg och bromsvätska.
Kör tills du känner att det är bilen som är begränsningen, inte du som förare. Då köper du väghållning, (om inte din gamla E30 är så kass så du måste byta redan nu) och byter kanske lite bussningar samtidigt. När du köpt väghållning kommer du ganska snabbt att vilja ha R-däck, för med bättre väghållning är nästa begränsning hala gatdäck. Jag har ett beg kit över till E30 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Skulle ha det i min E30 men nu behöver vi pengar till att få ihop race-bilen så jag hoppas få sålt det. Lycka till o grattis till motorbytet! (håller faktiskt på o hjälper en kompis som gör samma motorbyte fast hans projekt är hela bilen på en gång! http://www.garaget.org/forum/viewtop |
fortsätter på denna tråd nu igen med att säga att jag bestämt mig för ett coilover-kit från k-sport
dock funderar jag över fjädrar, ska man ha det som kommer med i satsen eller bör man välja hårdare? Man har ju möjligheten att välja från k-sport om man vill... _________________ Marcus Thell |
Nybörjarsvängåkaforum e30 för en nybörjare... | 2843 besök totalt |