Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Bästa diffbromsen på bana. | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7543 totalt) |
Tjoho.
Har börjat köra lite med min volvo 242 på bana nu. Just nu har jag svetsat och anser att de inte är 100% optimalt då de gå på sladd hela tiden. Så vilka diffbromsar håller och ska man använda på bana lamell? Torsen? jag har tänkt ha en 500-550 hk på hjulen. /Kim _________________ Kim Agge ______________________ Bmw M5 E39 (Skabbgalten) |
||||||
Du har gett dig in i ett getingbo med denna fråga
Sök och du kommer finna att ingen typ av broms är bäst på allt och för alla _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det finns jättemycket skrivet i ämnet här på Rejsa så använd sökfunktionen. Risken är iof att du inte blir klokare eftersom precis som Bisting skrev, det finns många olika "bäst" beroende på vad man eftersträvar och faktiskt tycke o smak kring körstil och beteende man gillar. Sen tror jag de längsta diskussionerna kring diffbroms gällt FWD och därefter AWD och minst om RWD. Tror jag iaf....
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Av de än upptagna modellerna säger jag torsen då lameller behöver bytas mkt tätare än mekaniska diffar. Men verkar ju finnas en miljon andra typer med så jag lämnar över till de som kan något o inte gissar hejvilt
_________________ Robert Pettersson |
||||||
Jag har haft visko som diff mellan fram o bak, det är väl det vanligaste för visco. Jag har faktiskt aldrig hört om någon bil som haft visko mellan vänster och höger? Finns det? Jag kan ha tokdålig koll asså..... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja det var ju ganska hög effekt i siktet. Men som exempel på en lamelldiffbroms som verkar hålla bra är originalgrejerna på M3 E36 som har vanlig lamell till sina 320 pållar, den diffbromsen verkar gå precis hur många mil som helst med bara regelbundet oljebytande. (I M3 E46 har man nån annan sorts diff som jag aldrig fattat riktigt vad den är för sort?) _________________ Magnus Thomé |
||||||
PÅ FWD har Fiat Coupe/Lancia viskodiff transversalt. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Wow! Intressant tycker jag! En visko är ju så "av - på" i sitt beteende. Man lär sig alltid nya saker
PS: Jag tycker det mesta på fyra hjul är skoj o köra. Men innerhjulspinn är en av två grejer som totalt dödar skojigheten för mig Så diffbroms is the shit _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jodå, det finns, många av Nissans sportmodeller typ S14/S15/Skyline GTS-T har viskodiff transversalt, och antagligen även många andra. Är inte visko just motsatsen till av/på? Slött och lite lojt? _________________ Axel Tanner |
||||||
Vad för fel på att justera moment/fart mellan hjulen medelst vätska? Däremot är många original viskodiffar för klena för räjsbruk, men original däck brukar också vara för klena för räjs. Tex S3, tt ur vag koncernen låter väl lite vätska trycka ihop en lamelldiff för att göra bilen 4wd ifrån 2wd när framhjulen börjar spinna. _________________ Roland Johansson |
||||||
Nej jag har bara förstått att transversella visko inte är så stryktåliga och slits ut väldigt snabbt, och tål inte så mycket lång användning. Dvs inte det man skulle vilja ha i rejs-sammanhang. _________________ Axel Tanner |
||||||
Vanligaste snuskviscon sitter ju på Fordar
Alla (om jag inte är helt bortkommen) Sierra, Scorpio har den (ifall den har en diffbroms förstås) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det gör väl som sagt inte principen felaktig? Bara att vissa specifika produkter kan vara för klena. _________________ Roland Johansson |
||||||
Det behöver bara hålla en eller ett par tävlingshelger, sen byter man. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Funkar den på samma sätt som mellandiffen på VW syncro (som ju är visco) i den mening att den är helt öppen normalt men om det blir stor hastighetskillnad så låser den inom några tiondels sekund upp 100% som värsta agadiffen? Låter liksom lite spännande körmässigt då.... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Min Lancia väger runt 1600 kg, har 205 hkr FWD och har gått drygt 19000 mil. Viscodiffbromsen funkar fortfarande utmärkt. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Min mellandiff-visco höll något år eller två (från helt ny) men blev sämre och sämre på vilket max vridmoment den klarade att hålla fast tills den efter 3 år drygt inte funkade alls... Den var inte tänkt att användas på bana förstås. Men det sitter ju en visco-mellandiff i Porschar så det är väl bara hur man väljer o dimensionera... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Kanske missförstått, i så fall ber jag om ursäkt. Tack Rolle för klargörandet!
Det jag förstått av visko var att det gradvis försämras ganska snabbt när den används hårt, då visko är oerhört värmekänsligt, och när vätskan väl överhettat så är diffbromsen helt värdelös, och blir då istället helt öppen. Lät därför inte alls optimalt för banåka. om jag har fel i detta så är det givetvis inget fel på visko som konstruktion. _________________ Axel Tanner |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Bästa diffbromsen på bana. | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7543 totalt) |