Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil. | 1 besök senaste veckan (4979 totalt) |
Hej,
Bilen är en helt original Renault Clio 16V -92. Ägaren innan var en äldre kvinna som ägt den sen ny och kört 8200mil. Nu är tanken att bilen skall byggas med Clio Cup bilarna som förebild men med möjligheten att kunna besikta bilen om jag vill. Jag söker delar för att bygga en bra trackdaybil för vettiga pengar. Har inte mycket erfarenhet av Renault så finns det folk som har delar eller vet vart jag skall vända mig så är jag mycket tacksam. Så har ni delar liggande eller vet vart det finns, nytt som begagnat, alla tips är av intresse. Tack på förhand! MVH/Tintin _________________ Tintin K Subaru Impreza PSE -05 SÅLD! Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!) Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II |
Hallå!
Jag tycker det är bra mycket bättre om du köper min i stället!! så får du en cup bil med alla dom rätta prylarna.. och den är reggad och klar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johannes Werger Bmw M3 e30 -88 såld Renault Clio 1.8 16v "cup" -92 Mazda miata -95 |
LT45 fick under regniga lördagkvällen hämta hem henne från vällingbys slumkvarter. Står nu säker.
_________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
kan skvallra att han har fått en xtra bil som det satt clio cup decarbon dämpare å fjädrar sport avgassystem å öppet filter samt chippad box i alltid nått att börja med tror att det satt cup bakvagn med fläskigare stavar i åxå men inte helt säker...
han måste få tag i ett garage förs åxå så han har nånstans att vara... vissa personer gör ju allt i fel ordning själv hade jag fixat ett garage först sen en bil _________________ Emil Öberg leksaks lös |
Sorry, lite seg med uppdateringar.
En donatorbil har det skakats hand på och skall släpas hem i helgen är det tänkt. Mycket fina delar som Emil skriver med Cupdämparna som var mest av intresse. Imorgon eller övermorgon lyfts motorn ur för att viktas, balanseras och snyggas till i toppen. Är det någon som kommer och köper Subban också så kanske det blir lite vassare pinnar i toppen? http://www.blocket.se/stockholm/Suba Man har ju en far med en av de större gubbdagisarna i västerort men det är ofta bra fart där så det är svårt att få stå några längre stunder tyvär. Vi hoppas att han håller sitt ord för morgondagen så skriver jag några rader efter det i så fall. Snart kommer ju våren till Nordschleife, eller hur rscliosport och R4Bjurs? _________________ Tintin K Subaru Impreza PSE -05 SÅLD! Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!) Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II |
Motorn lyftes ur igår efter lite svordomar.
Fransmänn tänker lite annorlunda än mig kom jag fram till, MYCKET annorlunda. Man säger ju att man lyfter UPP motorn, inte ner? På söndag blir det grovtvätt och lite småpill i lugn och ro. Vi hörs! _________________ Tintin K Subaru Impreza PSE -05 SÅLD! Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!) Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II |
Trevligt med lite bilder
Hade du sådana problem att få ut motorn Största problemet jag har stött på när motorn ska i och ur är ifall man har en ABS enhet. Men ser inte ut som du har ABS på din. Har dock aldrig plockat min neråt Men uppåt har det blivit ett par gånger nu. riktigt trevligt att se en ny clio tråd på rejsa _________________ Johnny omö Bergkvist Renault Clio 16v |
Då var det dags för uppdatering.
Donatorbilen är nu styckad på alla "braåhagrejjor" jag kunde komma på som gick snabbt och smidigt med ett litet mekteam av vänner som gladeligen slängde sig över bilen De viktigaste sakerna var: Avgassystem, Rattstång, Cupchassi och chippad box. En trevlig överraskning var att boxen inte var chippad utan istället var det ett piggybacksystem som satt på undersidan. Idag blev dessutom Subarun såld och därför åkte jag och min bror glatt upp till lokala motorgubben med varsin motor i skåpet. På torsdag så blir det halva dagen i garaget med chassit och halva dagen hos motorverkstaden med isärtagning och uppmätning. Vart köper jag hårdare bussningar till framvagnen? Är det SAM som gäller? Jag har hört att dom kan få fram en hel del saker som satt på Cupbilarna? Nästa frågeställning: Vart vänder man sig för att köpa kammar? K-tech har ju kammar men det kan ju vara skönt att tala samma språk om det skulle strula efter bytet. Är det någon som har erfarenhet av kombinationen Enem och Renault? Är dom rutinerade på just dessa motorer? Ett annat alternativ är Elwa motors i Tyresö, dom är iallafall generalagent för Kent cams, vilka har kammar och lite annat till min motor. Extraktorröret får nog vänta tills motorn är provkörd så får vi se hur det känns? Det är ju en sådan sak som kan monteras när motorn sitter i. Man måste ju veta om man trivs i en sån här fransk bil innan man börjar skvätta pengar i onödan? Vi får väll se var det här landar?? Än så länge ligger man ju före R4Bjurs inför säsongen _________________ Tintin K Subaru Impreza PSE -05 SÅLD! Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!) Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II |
Man blir klar fort när man åker orginal Emil!
Ja lite oplanerat så kom det ju hem en 3,5 ton och 11 meter stor plastleksak till garaget. Blir väl stressmeck 1 vecka innan som vanligt :S ... _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
Idag blev det en heldag med skruvande.
Bromsoken fram är isärtagna, blästrade och lackade. Bilsläpet fick sig en översyn av bromsar. Var ute och slet lite i donatorbilen och fnulade på ett upphöjt spakställ men övergav ganska omgående idén eftersom jag skulle behöva offra lite inredning för att få det att funka. Det hade nog krävts lite skärande i mattan för att få till något och det känns surt i en så fin bil. Efter lunch var jag och hämtade ett paket från PEAN Sweden. Hatten av för PEAN. Otroligt bra firma, trevlig att prata med och mycket råd och kunskap. Efter att ha bollat lite fram och tillbaka om nivå på bil, körsätt och tidigare erfarenheter från Subarun så kom vi fram till att det var lika bra att välja belägg avsedda enbart för bankörning. Valet föll på Performance Friction med 01-blandning som skall stå pall för det mesta tydligen. Risken är att skivorna kommer att ge upp i förtid men bromsa, det kommer det att göra! Till beläggen var även stålomspunna slangar och en bra bromsvätska. Med detta paket i bakluckan åkte jag till Lasse där jag har motorn. Mycket bilsnack och en del meckande senare så blev iallafall toppen avlyft, isärtagen och tvättad. Väldigt skönt att få stå i en riktig motorverkstad med alla maskiner. Nu ligger allt snyggt uppradat på hyllan och förtsättning blir det nog på lördag. Då ska det slipas och fräsas på de ställen de går och sedan invänta kammar. _________________ Tintin K Subaru Impreza PSE -05 SÅLD! Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!) Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II |
Idag är det blästring som står på schemat.
Fälgar, bärarmar, framvagnsbalk och krängare. Sen blir det grundlack och så kanske man kan få ner bilen på hjulen i veckan? _________________ Tintin K Subaru Impreza PSE -05 SÅLD! Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!) Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil. | 1 besök senaste veckan (4979 totalt) |