Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Overall till en nybörjare, vad rekommenderas? | 1, 2 >> 13578 besök totalt |
Hej alla som läser detta,
skall skaffa overall, jag hela kittet faktiskt med skor och handskar inför vårens träffar. Undrar bara vad ni erfarna rävar tycker är rimligt att satsa på... har letat lite på forumet men inte hittat några bra trådar om gubbar som trivs i sina overaller och villigt berättar om för och nackdelar... Vet att smaken är som baken och att allt inte passar alla, men jag är på jakt efter bra saker som inte kostar skjortan... Bilen är som vanligt en Mazda 3 MPS med orginal inredning, och det finns i dagsläget inga planer på att modifiera den. (skall inom kort på första SBP besiktning). Så till frågan: Jag kommer endast att åka på trackdays och några varv på Ringen men vad skall jag ha på mig? Minimikraven är heltäckande klädsel men det känns inte tillräckligt för mig... Proban eller 2 lager Nomex eller fler? Räcker det med nomex rånarluva under mc hjälmen eller måste man jacka upp sig till bilvarianten som brinner sämre? Någon som kan tipsa om sköna skor som passar nordiska ankfötter ? Gärna FIA godkända. Samma gäller handskar, några bra tips på modeller som passar orginalrattar i halkigt skinn? Tack på förhand... Nicke _________________ Niclas Swahn |
||
om du inte redan varit inne hos ÅBR på Nobelvägen så gör det.
Handskar rekomenderar jag Alpine Stars, köpte "Tech-1" till frun i julklapp. Kanon passform och riktigt bra fäste i moccaratten. Skaffa en godkänd 2-lagers overall, kan va bra att ha om (eller när?) tävlingssuget blir för stort. Mina fem _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
http://www.janolisamotorsport.com/index.html?lmd=39674.409549 ligger i Klågerup, mycket trevliga och hjälpsamma.
Handskarna rekomenderar (Alpine Stars Tech-1) även jag, dom har en gummiyta som gör att man får bra grepp. Åbr säljer skor med märket Racequip, dom är stora i storlekarna och SFI-märkta och helt ok. _________________ Johan Christensson |
||
Bra pris på overall kan du hitta här riktigt bra för pengarna
Pris 3490:- http://rallyimport.jetshop.se/ShowPr Pris 900:- Kör själv med dessa handskar & skor mycket nöjd med dessa http://rallyimport.jetshop.se/ShowPr Pris 1735:- http://rallyimport.jetshop.se/ShowPr _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Snarare prisvärda framförallt overallen som är en sparco overall med sandtler märke på står man ut med detta får man mycket för pengarna. Det finns betydligt dyrare prylar var så säker _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
http://www.ga1.se/
Kan ju tipsa om GA Lindberg Import i Hässleholm dom ha billiga skor och handskar samt overaller Ex. Dessa skor för 795:- som jag kör med. Mycket bra och prisvärda dock ej Fia godkända men SBF godkända för racing m.m Dessa handskar kostar 395:- och är SBF godkända _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||
www.sandtler.de
Finns allt du behöver o litet till. Ska du inte tävla kanske det räcker med en Sandtler/Sparco kartingoverall att börja med, ca ½ priset jmf med motsvarande FIA godk racingoverall. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Jag köpte OMP Star(folkraceoverall) Pris: 1.925,00 kr
http://rallyimport.jetshop.se/ShowPr inte FIA godkännd, men det kanske du inte behöver heller? _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
||
Tjena!
Tänkte göra tävlingspremiär till våren och köpte mig ett kit i höstas från grabbarna på http://www.lm-motorsport.com/ väldigt bra service och hyggliga priser. Nu köpte jag komplett kit med overall, underställ, hjälm, handskar och skor med FIA stämpel eftersom jag ska tävla. Kostar en slant, men man får bra grejer, och bra service! Sen var det ju en fördel för mig som bor i närheten att jag kunde komma och prova allt på plats innan köp. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Tjena Nicke !!!
Letar du efter "Safety" grejor har jag det bland de största lagren i Sverige. Sabelt "Creation" overaller för 2500:- tex. Ett tips är att du kollar vår site på undermeny "Månadens Värsting" där du hittar en hel del overaller för riktigt bra priser. Vi har även ett 10-tal SPARCo/LICo 2-färgade fär 2500:- Jag har även ett Racekitt som kostar 2700:- och 3300:- ink hjälm. Kolla länken nedan. http://www.abrmotorsport.se/shopen/i Mina föräldrar har folk långtidssjuka på Statoil i Staffanstorp så jag vikarierar där men jag öppnar butiken när du vill. Finns där tex Fredag/Lördag/Söndag Mvh: Jesper ÅBR |
||
Dagens minst diskreta reklaminlägg
En sak jag funderade på med overaller: Är det viktigt att de sitter nära kroppen? Tänkte om man köper sig en overall och av nån märklig anledning minskar i omkrets, är det dåligt rent säkerhetsmässigt att ha för stora kläder? Att det kan vara obekvämt och så är förståeligt men.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Hej Zoddri !!
Jepp det stämmer det ska sitta "hyfsat" tight med bibehållen rörelseförmåga (provas i sittande körställning) Många gånger är det svetten som "kokas" och ger dig en 1:a "inre" brännskadan medans overallen fortfarande skyddar utanpå (snabbt händelseförlopp). Är din overall något pösig och du känner dig osäker finns det billiga underställ som hjälper dig ytterligare. Vid tävlingskörning finns det klara regler men jag anar att vi talar om "avancerad" entusiastkörning Mvh: Jesper |
||
Tjaba Jesper, Fattar jag rätt så är du i butiken i morgon? Jag testar på väg hem från jobb... Väl mött Nicke _________________ Niclas Swahn |
||
|
||
oj oj oj vad bra detta blir... Var hos Jesper på ÅBR och snacka om kanonställe! Jesper var supernajs o framförallt så hade han både kunskap och erfarenhet av och om sina produkter.
Jag fastnade för en Lico overall, röd och vit för ca tvåofem...visserligen hade Jesper en favorit i MotorQuality o ska jag vara ärlig så var den snäppet bättre. Röda GA skor för halva priset och ett par supersköna Alpine Stars handskar. MotorQuality balaklava för 400:- var superskön. Alltså, en bra kille i en bra affär. Skall dit på söndag med spargrisen... Med andra ord: Ännu mer reklam! _________________ Niclas Swahn |
||
Bra tråd om ett bra ämne. Jag ska nog köra både track-days och lite clubrace under 2010 (har köpt mig en E46 M3 för detta). Åsikten att brandsäkert hör till race vill jag disskutera, på Autolife har en klok människa ställt frågan:
Vad brinner bäst, en kraschad sdt bil eller en racebil??? Tänker man efter så inser man (åtminstone jag, gärna åsikter) att en std bil brinner 10 ggr bättre än en racebil. Race bilen har ingen inredning, igen underredsmassa, har brandsäker tank och ledningar mm. Alltså, 2 lagersgrejorna behöver man även och egentligen än mer för trak-days och "Turistfarhten på NS"!! Men då nästan alla andra åker i Pike-tröja och hjälm känns det töntigt att dyka upp i full mundering, "tror man att man är en F1 stjärna eller va?!" Nu ska man inte göra som alla andra gör utan tänka på sig själv, men kanske jag tänker fel? Tar gärna mer synpunkter på detta! _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Fast allting Du kan ta på i en std bilinteriör är gjort av material som är provat avseende brännbarhet och original tankar/ledningar etc är krockprovat in absurdum innan det släpps ut på marknaden. Hur vet man egentligen hur en ombyggd bil uppför sig vid en krock? Inte så många eftermarknadsleverantörer som har möjlighet att fullskaleprova sina konstruktioner av burbågar/stag och tankledningar mm. Bra personlig utrustning är alltid välinvesterade pengar, du kanske ska fram vid en olycka och dra ur en person när det börjat brinna... _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Härligt nu börjar vi snacka Safety på högre nivå !!
Lite OT men jag brukar skicka upp tester till SBF jag får från USA på allt från Nackkragar till brandsäkra material. Något som slår mig.....(rakt i nyllet) är deras handlingsförlamning att inte anamma och testa dessa produkter själv. Den brandsäkra personliga utrustningen är till för att du ska hinna ta dig ut med minimala brandskador (helst inga alls) eller av en funktionär. Grejorna vi har i bilen tänker de inte på nämnvärt ???? Skulle man "tuppa av" vid krasch är det de giftiga Emissionerna som gör att du inte vaknar om du inte fått hjärnskada. Det är här man måste jobba och se vad marknaden har att erbjuda. Här är några grejor som är helgalna. Vissa bara i respektive klasser. - Flockning av instrumentpanel ??? - orginal Vxl-damask ??? - orginal Pedal-Pads ??? - U-Nackkrage med spännet fram (Whiplash) ??? - Vem kollar eller bryr sig om Behå/Sport-Toppar ??? - Inget krav på Balaklava (Ansiktet är oskyddat). Endast krav i högre klasser - Inget krav på flamsäkra handskar - Inget krav på Flamsäkra skor - Tillåta Proban (Behandlad Bomull) men inte Pyrovatex och Banox som är bättre och bygger på samma princip ??? - Täta "ingångar" på torpedvägg (kablar/bensin/kylslangar mm) Idag räcker det man tätar med silvertejp för att få det godkänt ??? - Tillåta EJ FIA-godkända stolar (Folkrace). Sett annonser där man säljer "Rörrams-stolar" som väger som en Glasfiberstol. Eller Glasfiberstolar (Ridetech mfl) där de är tunna och spricker vid tuff körning. - Tillåta orginaltank utan restriktion till var man monterar "Flamdämpare" (Kombinerad Kat/Ljuddämpare) som oftast monteras bak på bilar med begränsat utrymme eller är för låga. - Splitterfilm eller Fönsternät (GrH-Rally) HJÄLP !!!! VEM I H.....E kom på detta. Det ska vara både och om det är Glas. Eller endast Fönsternät vid Lexan/PolyCarbonat - Endast "Certade" Skruv-burar. Svetsjobb endast av "Licensierade" svetsare. - 2" bälte endast i klassen "Regularity" i Rally (Max snitthastighet på 50Kmh) eller till personer på Max 60kg. - Tillämpa "omtaggning" av FIA-bälte (finns idag i Dragracing SFI). Vi tog hem bälte med båda märkningarna och ringde förbundet och frågade vad som hände med FIA-märkningen om man lät omtagga SFI-märkningen på samma bälte. Ett dagisbarn kunde gett oss bättre svar (BUUUHHH !!!! för SBF) - Bojkotta SBF's regler om hjälmvikten 1150g +/- 50g-storleksmässigt när det finns beprövade hjälmar på 1200g. Man gick helt på den anlitade "Nack experten" och satte sig över FIA bla. - omedelbart etablera kontakt med SFI och samarbeta. Idagsläget kan man välja märkning vid USA-beställning på overaller. Varför inte tvärtom (FIA > SFI) ??? Hjälp mig fylla på listan så skickar jag den till förbundet och nämner vad våra Svenska Racers funderar på. Deras anställning utgörs av vårt stora intresse. En "tvärfacklig" förarförening skulle varit på sin plats enligt mig. Fanns en förarförening i RC där man helt sonika bojkottade de nya reglerna från SBF och vann. Alla avanmälde sig tills regeländringen återkallades. Fredrik Tiger var "Boss" där tror jag. Så det går att påverka om man verkligen vill. Säkerheten får man inte rucka på. Den ska följa utvecklingen av bilarnas/teknikens utveckling. Vill också passa på att nämna historien om "5-papps" Fredrik där de ville bestraffa honom mm. Han tillförde sporten nåt SBF försökt åstadkomma i årtionden på endast ett halvår. Kolla gärna lite bra produkter nedan. Mvh: Jesper ÅBR http://www.abrmotorsport.se/shopen/i http://www.abrmotorsport.se/shopen/i http://www.abrmotorsport.se/shopen/i http://www.abrmotorsport.se/shopen/i http://www.abrmotorsport.se/shopen/i http://www.abrmotorsport.se/shopen/i http://www.facebook.com/pages/FLATOU |
||
Nybörjarsvängåkaforum Overall till en nybörjare, vad rekommenderas? | 1, 2 >> 13578 besök totalt |