Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 53937 besök totalt |
Bilen är en Taubenblau Carrera 2 från 1990 utan taklucka med 220 ( 40 % LSD) och 573 AC.
Bilen kom till sverige i början av 2000 talet och har rensats på allt ABS, Värme, AC och kupefläkt, servo, inredning och komfort. Köpte bilen av Fredrik Å i april 2009 för att användas som ett effektivt banredskap här hemma och framför allt på Ringen. Hade också oturen att kopplingsarmsfästet på lådan gick av så jag införskaffade en nyare låda som självklart saknade hastighetsmätarwire, men bilen gick mycket bra under säsongen 2009 med sitt 964 CUP Chassi och bromsvåg men jag saknade bettet i bromsarna och kraften i benen. För att lösa dessa problem så bestämde jag mig för att montera tillbaka ABS, sensorer och bromskraftsförstärkare. Då hört att huvudbromscylindern på C2 är lite för liten för de stora bromsarna och jag tyckte att vacumbromsservot i C2 var lite för mycket av och på så bestämde jag mig för att uppgradera till så nära en 964RS jag kunde komma. Fann delar från en skrotad C4 alla sensorer och några några kablar, vacumklocka, rör och bromshydralpump, ABS pump. På en skrot uppe i norrland hittade jag en huvudbromscylinder ( 25,4 mm RS) och bromservo från en 96a 993 Turbo. Hittade några nya kablar på ebay och ett par ytterligare i Sverige tillsammans med ABS styrenheten. Spenderade många kvällar i garaget med kopplingsschema och kabeldragning och rörtillverkning. Lyckades inte riktigt få till det sista på elektroniken så jag tog hjälp av Bilteknikmotorsport i Flen för felsökning. Hade ett fel på larmet som spökade och en ABS sensor som var fel. Monterade därefter dit hastighetsmätarrelät och fick perfekt hastighetsfunktion, bara att köpa dyrt och sätta dit. Passade även på att renovera ok och byta klossar och skivor. Bilen: Kaross: original, krockbalkar återmonterade, motor och styrning till vinge bortmonterade. Inredning: Plåtren med Sparco Corsa stol, 6 punkts Schroth bälte, original passagerarstol med barnstolsfästen i golvet. OMP Fullbur, elhissar och orginal innertak Bromsar: 993 TT Bromsservo (och huvudbromscylinder 25,4 mm ( RS) ABS från C2, Turbo 3.3 skivor och ok bak, turbo 3,6 skivor och ok fram. Växellåda: Genomgången september 2010 av Mtech en 993 G50 6vxl med Motorsport utväxling och diffbroms. Bytta synkringar och G50.32 växelgaffel, 1,2 orginal och G50.32 stål på 3,4,5. Delrin fäste. Motor: original 1991 med plastinsug, lättatsvänghjul med 996 6-puckars sinterkoppling, 993 grenrör och kattar utan värme, två rostfria slutdämpare, anpassat chip. RS motorfästen Chassi: Justerbara Moton clubsport dämpare med aluminium topplagringar justerbara fram, 964 RS krängare fram och bak. ( vid inköp 964 CUP Chassi med original Porsche motorsport aluminium topplagringar) Fälgar: Cargraphic smidda splitfälgar med aluminium fälgbanor (10,5*18 et 46) 265/35-18 och 225/40-18 ( 8,5*18 Et 40) med Michelin Pilot Sport CUP Vikt: 80kg förare 1/4 tank 1247 kg _________________ |
||
Skulle inte du byta ut fj/dämp ? Dom gamla var väl tom till salu?
Trevlig bil, som verkar bli väl omhändertagen. Det såg ganska kul ut dock när du körde konbana på bromma förra året med barnstolen i passagerarsätet, snacka om familjeräser ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Vad nu då, skall du köra cup chassit i år igen? Trodde du skulle ha det där nya du vet. Vi ses väl på banan nästa helg...
Din vapendragare Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
oj oj vilken koll ni har på vad man gör....
Har nu uppdaterat för CUP Chassit har jag bytt ut. Trots att det var äkta 964 CUP Motorsport lagringar, och rätt sättning på dämpare och fjädrar. Skall nog lägga ut det på annons igen, men det kan vara bra att ha för delarna till 964an är ju så dyra... Bytte egentligen mest för att jag blivit bortskämd med justering när jag körde 944an med Leda dämpare inte för att jag behövde. _________________ |
||
oj schyst tack, och jag som inte har något annat än RS original. Härligt att ha något att skylla på när jag blir frånåkt... _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Riktigt trevlig bil du bygger! Jag har ju både kört och åkt den där bilen i dess tidigare skepnad och tvivlar inte på att det blir en riktigt skön bil i slutändan. Och det brukar bli ordentligt gjort när herr Bohn är i farten är min erfarenhet
Körde du något med den på Gelleråsen? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Tycker att min bil gick jättebra med detta men saknade justerbarheten och den där lilla extra känslan. CUP Chassit är nog som ett KW eller HR chassi och bjuder de flesta på en körglad och snabb bil. Det var även därför jag valde bort dessa enklare chassin för det hade varit en meningslös uppdatering, hade inte pengar nog att köpa Öhlins så det blev Moton.... _________________ |
||
Körde med den på Gotland fredag, lördag och Gelleråsen i söndags och den gick riktigt bra även om jag ännu inte lärt mig bilen. Gick att bromsa väldigt sent på Gelleråsen, och sedan så gick det jätte snabbt igenom de andra partierna. Men utan AC eller fläkt så är det olidligt att köra om det är över 25 grader och sol. Planen är Mantorp i helgen men jag har något fel på växellänkaget så jag måste kontrollera detta innan. _________________ |
||
Blir ju så när man bygger mycket på en gång.... Men jag hoppas jag kommer till Mantorp också, skall du dit och tävla? _________________ |
||
Blir ingen Mantorp för mig, växelväljaren i lådan har lossnat. Blir säkert billigt...
Det var väl tur att jag körde tre dagars shakedown test, hade ju varit kasst om det hände på Ringen och inte 3 mil hemifrån. _________________ |
||
Bläääh.. Trist.. Bilen har i alla fall den goda egenskapen att gå sönder nära hemmet, det har ju hänt mig ett par gånger.. och ibland så bara går och går den, flera säsonger i sträck.. Helt obegripligt.. _________________ -- |
||
Det blir lite väl mycket stök att hinna med Mantorp och köra ner till ringen, så jag satsar fullt på det senare alternativet! Segt med växelväljaren. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Kanske är för att vi använder grejerna, men detta är ju en fem års plan med hög initial insats för att sedan bara vara o åk. Nu har jag i alla fall tagit ur lådan och nu skall jag bara hitta någon som vill fixa den så jag kan åka lite mer i år. Vad snabbt det går när man gjort det för ett par månader sedan. _________________ |
||
Ring Tony, 0451-17325. Tony använder sig av en kille i Helsingborg som fixar hans lådor för rimliga pengar. Sen är det bara att lasta in lådan nu när du ändå skall ner, och hämta upp den på vägen tbx. Tråkigt att höra och hoppas att det löser sig snabbt! /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Tror att värmen i helgen och att det inte är helt nytt gjorde att växelväljaren gick sönder i lådan. Låter inte som något helt ovanligt talade med Levin och de hade en annan 993a där den fastnat i 3ans växel.
Borde ha öppnat lådan och gått igenom den, men det är inte säkert att det hade spelat så stor roll. Grejer går sönder, fick trots allt tre hela banåkardagar, och nu kan jag med gott samvete ligga på stranden.... _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 2 -90 Taubenblau | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 53937 besök totalt |