Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Iskörning med vardagsbilen | 4923 besök totalt |
Hej.
Jag kör en Volvo S80 2,9 automat till vardags. Börjar bli sugen på att ta ut den på sjöisen och köra lite. Har tidigare kört bana och konbana med andra bilar, och även en hel del gokart. Min S80 har alltså en stor tung 6 cylindrig motor på tvären i fram och en 4 växlad automatlåda. Och stor är den också, inte den optimala isbilen. Dessutom kör jag odubbat. Ni tänker säkert att jag är helknäpp nu Vad bör man tänka på vid iskörning, är spårvalet det samma som vid asfaltskörning? Bör jag vänsterbromsa och gasa samtidigt i kurvorna? Eller hur bör jag göra för att köra så fort som möjligt utan att köra rakt fram i kurvorna och ut i snödrivorna? Mvh Emil _________________ Emil Jungmar |
||||
Vänsterbroms behövs för att kunna köra fort ja, du får öva in tekniken så blir man van det till slut.
Men det är rätt tråkigt utan rallydäck, blir 100ggr roligare med. Ska du åka odubbat får du hoppas det är uppkört på banan med rallydäck, så isen blir lite uppkörd och räfflig. Annars kommer det inte dra nånting. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
Bara att ge sig ut o gassa o lära sig vart efter. Åk i det spår som alla andar kör i, för i modden är det halt !
Tveksamt om vänsterbromsa funkar på din bil. Merparten av alla nya bilar stryper motorn när man gasar o bromsar samtidigt så det brukar funka dåligt. Om nu inte motorn stryps så beror det ju lite på bromsbalansen i bilen om det funkar eller inte. Annars så vänsterbromsar man med fördel alla bilar som driver i framändan . _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Utan rally/spik-däck så är iskörning mest en balansakt där man inte försöker snurra :P
Personligen så tycker jag det är helt värdelöst att köra utan ordentliga däck. Men helt klart ska du prova på det, och rörande spårval och sånt... så försök bara hålla dig på banan Det gamla vanliga tipset e att du ska köra med nervevad ruta och utan säkerhetsbälte, ifall du går igenom. Personligen så går jag och provborrar runt hela banan innan istället så man kan åka med bälte på och rutan upp |
||||
På de isåkningarna jag varit på så har risken att smälla med någon annan varit en faktor 100 större än att åka genom isen. Jag skulle aldrig våga åka utan bälte sladdandes på isen när det kommer trimmade bilar med isdäck visslande förbi. Jag chansar på att jag är snabb nog att knäppa av mig bältet. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
Tejpa fast en eller ett par moraknivar eller liknande inom räckhåll när du sitter bältad så att du kan nå dem när du sitter fast (skära sönder bältet). Glaskrossare för härdat glas (sidorutorna) är också bra att ha inom räckhåll.
Isdubbar kan ju kännas fånigt men det är ju bara ytterligare en sak att välja till om man vill. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Ha respekt för plogvallarna. Att ta stöd mot dem fungerar bra men det är förvånansvärt lätt att välta bilen om man tar ett för snävt spår i innerkurvor.
Tro mig, jag har testat, i 130 km/h _________________ Jörgen Eriksson |
||||
och då är det bra med bälte :=) _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
Precis som Steffe säger så är iskrossare och kniv bra att ha.
Jula har en fin nödhammare som även har en kniv i sig som är perfekt för bältet. Länk: http://www.jula.se/nodhammare-med-kniv-137751 _________________ Edvin Eminovic |
||||
Åker med bälte jag med... fast för att sitta fsat i bilen då Vart åks det i linköping trakterna? Bor själv inte så överdrivet långt därifrån... Och har har vi ivarjefall 2-3 banor som plogas upp varje år... brukar vara 2-5 km lång och kan helt ärligt säga att jag har ALDRIG varit med om att det har varit mer än 6-7 bilar samtidigt som kör... så hör av dig om du vill veta vart vi håller hus |
||||
Hehe ni i Wilhelmina e bortskämda med minusgrader, hör i dom södra delarna av Sverige så har det inte varit många vintrar där det gått att åka på isen tidigare än februari. och risken för att åka igenom finns ju alltid... Så länge det inte är bittenfryst. Brukar vara 2-3 dm is på sjöarna jag åker på och det sjunger rätt bra om isen då |
||||
Jag har för mig att gränsen för vinterväg över sjö är 2dm för personbilar? Isen är ju lite elastisk så att det svajjar och sjunger gör inget bara den är minst 2dm tjock! Då ska de vara lugnt Plogar man sen bort snön och det är kallt växer ju isen i tjocklek på själva banan också vilket ju inte är nån nackdel _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Firar alltid jul i Vilhelmina, brukar köra på en liten privat bana ute i Nästansjö. Vet du om det finns någon rejälare bana i krokarna? |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Iskörning med vardagsbilen | 4923 besök totalt |